Om du startat upp en ny patient och denna inte får det första mailet, så kan det bero på flera saker.
- Patientens mailtjänst har sorterat bort mailet, i tron att det är skräppost (hotmail? Se nedan!)
- Du har råkat stava fel på epostadressen
- Något annat tekniskt fel
9 gånger av 10 så ligger mailet i skräpposten. Be först patienten leta där. Det går bra att söka på ”utskick@kbtonline.se” för att hitta mailet.
Om du stavat fel på mailadressen kan du ändra den från behandlarvyn, och därefter gå till fliken ”Funktioner” och skicka ut ett nytt lösenord. Läs mer i denna artikel.
Uppdatering 2018-09-27: Hotmail och Live-adresser är vanliga källor till problem. Detta beror på en olycklig slump, att vår mailtjänst hamnat på samma IP-nummer som andra tjänster som också sänder mail (och vissa som inte beter sig bra). Detta har gjort att Hotmail och Live har svartlistat dessa servrar. Vi har åtgärdat detta (bytt IP), men fortfarande verkar problemet dröja sig kvar.
- Enklaste vägen är att be patienten använda en annan mailadress, inte hotmail eller live.
- Det kan också hjälpa att patienten lägger till ”utskick@kbtonline.se” i adressboken i sin mailtjänst. Då anses mail från denna adress vara mer betrodda.
Skulle inget av detta fungera, hör av dig till support@kbtonline.se så hjälper vi till.